Data de la publicació : 20.09.2022
“Un mestre singular del vidre a la flama. Ramon Juncosa” que s’inaugura divendres 23 de setembre a Can Serra, forma part de l'exposició global “Matèries en Fusió. El vidre a les col·leccions del Museu de Mataró”.
Juncosa Castelló, que va tenir els seus inicis a Cristalleries de Mataró Societat Cooperativa, però va decantar-se pel treball del vidre a la flama, muntant el seu propi taller on produïa tota mena de peces d’artesania. Fins al dia 30 d’octubre el Museu de Mataró repassa la seva vida i obra tot mostrant peces de la família Juncosa Martí i Mayol Juncosa, cedides especialment per aquesta mostra. S’hi podrà veure peces que van des de delicades copes de peu alt fins a peces figuratives de caràcter caricaturesc i altres més formals i molt representatives del seu estil, com els galls i el “Sant Jordi”·.
Nascut a Marçà (Priorat) l’any 1923, Ramon Juncosa tenia la família assentada a Mataró. Va entrar a treballar amb catorze anys a Cristalleries de Mataró, Societat Cooperativa, l’any 1937, en plena guerra civil. Amb la marxa cap al front de molts dels vidriers, només van quedar els aprenents i la gent gran, que van haver d’ajudar a tirar endavant l’empresa. En aquestes circumstàncies, Juncosa aviat va ser vidrier “bombillaire”.
Una al·lèrgia al coure, material que s’afegia a la massa del vidre que bufaven, el va obligar a deixar Cristalleries el desembre de 1961. Decidí muntar un taller de vidre a la flama, on produïa denes per a bijuteria i petites peces d’artesania. El 1987 la Generalitat li atorgà el diploma de Mestre Artesà Vidrier. Va morir l’any 1997 a Mataró.
Juncosa era especialista en el vidre de llum o vidre a la flama. Aquesta tècnica utilitza un bufador que antigament eren d’alcohol o petroli, però cap als anys 60 passen a ser de gas combinat amb oxigen per augmentar la potència de calor de la flama. Juncosa treballava el vidre transparent, i hi afegia en molts casos línies de colors, amb gràcia i pulcritud. Les proporcions, les formes i els detalls feien que la seva obra fos reconeguda i admirada.
Treballava en un equilibri delicat figures de galls, cavalls i girafes, que eren el seu segell identitari, com també feia composicions del fons marí. A part del “Sant Jordi”, és autor de la “Coca de Mataró” i “la Sardana”, creada com a símbol del cooperativisme.
Juncosa va ser alhora un gran difusor de la cultura del vidre, amb conferències, publicant els seus coneixements i col·laborant amb la Secció Arqueològica del Museu de Mataró, convertint-se en un estudiós del vidre antic de la nostra comarca.
L’exposició està organitzada pel Museu de Mataró i l’Associació del vidre Bufat de Mataró.
Foto de Ramont Manent.