Ca l'Arenas Centre d'Art del Museu de Mataró
Carrer d'Argentona, 64
Del 12 d'abril al 27 d'octubre de 2019
Damià Campeny és un dels escultors neoclàssics catalans més rellevants. Per aquest motiu, Ca l’Arenas va realitzar aquesta exposició comissariada per Anna Riera Mora, amb l'objectiu de donar a conèixer a la seva ciutat natal la seva vida i l'obra.
La mostra, analitzava la seva trajectòria artística com a expressió d'una època i d'un ideari estètic i reconeixia el valor de l'escultura neoclàssica catalana en l'àmbit internacional, a través de l'anàlisi de materials, processos artístics, temes i models.
Els diversos àmbits de la mostra il·lustraven la relació de Campeny amb Mataró, la seva formació a Barcelona i Roma, el sistema de pensions de les acadèmies d'art, la còpia d'obres de l'Antiguitat, el procés creatiu que condueix del dibuix al marbre i la interpretació dels models que van inspirar la seva representació ideal de la figura femenina.
L'exposició es va organitzar amb préstecs del MNAC, de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts Sant Jordi, del Museu Frederic Marès, la Reial Acadèmia de Belles arts de Sant Ferran de Madrid o de la Casa Museu Santacana de Martorell, que van reunir un conjunt d'una trentena d'obres originals.
En el transcurs del procés de restauració de l'obra de Damià Campeny que forma part del fons del Museu de Mataró s'ha revelat que en el revers d'un dibuix que representa La Santíssima Trinidad hi ha un altre dibuix d'època posterior que correspon al disseny d'un objecte decoratiu, totalment inèdit.
L'exposició s'acompanyava de textos i reproduccions d'altres obres de context i documents originals, buscant un recorregut didàctic i comprensible que permetia al visitant concebre les raons dels plantejaments estètics del corrent estètic del neoclassicisme, dins de la qual Campeny és un els principals representants al nostre país.
Programa de l'exposició