Les imponents Sonates del Rosari, de H. I. F. Biber (1644-1704), arriben per primer cop a Mataró de la mà de la violinista Lina Tur Bonet
Les Sonates del Rosari de Biber (1644-1704), són una obra única en la història de l’art. En un Salzburg on encara se sentien els ecos del savi Paracels, a la ciutat que acolliria el geni universal de Mozart, naixia una de les obres més singulars i exquisides mai creades. I, curiosament, no hi va haver constància de la seva existència fins al 1889, essent publicades per primer cop a Viena el 1905.
Es calcula que les devia compondre al voltant del 1676 i se les coneix com les Sonates del Misteri, Sonates Bíbliques o Sonates del Rosari. Qui va compilar les obres va introduir un petit gravat al començament de cada sonata, fet potser especialment per a l’ocasió, amb una imatge al·lusiva a cadascun dels quinze misteris, cinc goigs, cinc dolors i cinc glòries. La particularitat més gran d’aquesta música és que cada sonata s’interpreta amb un violí en una afinació diferent.
Musica Alchemica
Andrea Buccarella, orgue i clavecí
Lina Tur Bonet, violins barrocs i direcció
Programa
Misteris joiosos
- Sonata I en re menor: L' Anunciació, C 90
Praeludium – Aria – Variatio – Adagio
- Sonata II en la major ‘La Visitació’, C 91
Sonata – Allamanda – Presto
- Sonata IV en re menor: La presentació en el temple, C 93
Chacona
Misteris dolorosos
- Sonata VI en do menor: L' agonia de Jesús a l'hort de Getsemaní, C95
Lamento – Adagio – Presto – Adagio
pausa breu
- Sonata IX en la menor: Jesús amb la creu, C98
Sonata – Courante – Double – Finale
- Sonata X en sol menor: La Crucifixió i mort de Jesús C99
Praeludium – Aria – Variatio
Misteris gloriosos
- Sonata XIV en re major: L' Assumpció de la Verge, C 103
[Praeludium] – Aria – Gigue
-Passacaglia per a violí sol en sol menor: L' àngel de la Guarda, C105
Adagio – Allegro – Adagio
Organitzen: Cultura Mataró i Unda Maris, amb la col·laboració de basílica de Santa Maria de Mataró i el Museu Arxiu de Santa Maria de Mataró