Inauguració de l'exposició emmarcada dins la 5a edició del Panòptic. Festival de cinema, arts visuals i pensament de Mataró, projecte resident del M|A|C - Mataró Art Contemporani que, per tercer any, té lloc a La Presó. Amb obres dels artistes Paula Artés, Estampa i Jose Iglesias García-Arenal, a cura d'Azahara Cerezo.
L’exposició Al pati del darrere vol acostar-se a alguns dels efectes tangibles que comporta l’ús i el desenvolupament de les tecnologies digitals. Darrere dels correus electrònics, de les videotrucades de feina, de les converses amb el ChatGPT o de les xarxes socials hi ha tentacles extractius, logístics i tècnics que s’estenen molt més enllà dels dispositius i aparells que fem servir cada dia. Situar-se al pati del darrere vol dir passejar per zones de sacrifici, veure terrenys expropiats, palpar la indústria electrònica, assenyalar les relacions de poder en el marc de l’anomenada transició energètica o interpel·lar les contradiccions que es generen en els usos de la intel·ligència artificial.
Paula Artés (Molins de Rei/ Alentorn, 1996) és graduada en Fotografia i Creació Contemporània. Compromesa en donar a conèixer i qüestionar les estructures de poder i control, mostrar les entranyes, les quals estan ocultes als ciutadans. Ha obtingut la beca de l'OSIC i té obra al Pla Nacional de Fotografia. Ha exposat a la Fundación MAPFRE Guanarteme (Tenerife i Gran Canària), festival Lumínic (Sant Cugat del Vallès), BIAM 22 a Lo Pati (Amposta), Centre d’Arts Santa Mònica (Barcelona), IEI i Museu Morera (Lleida) i Sala Kursala (Cadis), entre d’altres.
Per a més informació: pàgina web de Paula Artés.
Estampa és un col·lectiu de programadors, realitzadors i investigadors que treballen en els àmbits de l'audiovisual i els entorns digitals. La seva pràctica es basa en una aproximació crítica i arqueològica a les tecnologies audiovisuals i digitals, que permeti entendre el seu funcionament, usos i construcció com a objecte discursiu. La seva pràctica es concreta en investigacions artístiques com “El mal alumne. Pedagogia crítica per a intel·ligències artificials” (2017-2018) o instal·lacions com “Cambres fosques de la ideologia” (2022), “Auspicis” (2019) o “Espècies marcianes” (2021).
Per a més informació: pàgina web d'Estampa.
Jose Iglesias García-Arenal (Madrid, 1991, actualment viu a Los Santos de Maimona, Badajoz). Treballa com a artista i curador entorn de les polítiques de la memòria i les transformacions del territori, des d’una perspectiva crítica amb les estructures colonials heteronormatives neoliberals. De manera individual o col·lectiva, ha exposat al CICUS (“Oculta, soterrada, sumergida”. Sevilla, 2022), Sala Amadís ("El territorio es un acto". Madrid, 2020), Complejo Cultural de Río Gallegos (“Campamento”. Santa Cruz, Argentina, 2019) o Museo Nivola (“Peekaboo. Looking askance at issues of childhood in connection with nation”. Sardenya, Itàlia, 2019), entre d’altres.
Per a més informació: pàgina web de Jose Iglesias García-Arenal.
Azahara Cerezo (Celrà, Girona, 1988) treballa sobre les particularitats i contradiccions del territori, la dimensió física del qual és liquada per processos digitalitzadors d’abast global. Combina la seva pràctica artística amb tasques de coordinació i comissariat de projectes, amb un interès constant per l’art i la tecnologia. Ha estat seleccionada a les Beques Barcelona Crea (ICUB), el programa Immaterial de Medialab Tabakalera (Donosti), les beques Paradigm shifts (mur.at, Graz, Àustria) o el programa d’art i tecnologia Summer Sessions (Hangar, Barcelona amb V2, Rotterdam) i les beques de recerca i innovació en arts visuals (Generalitat de Catalunya), entre d’altres.
Per a més informació: pàgina web d'Azahara Cerezo.
Pàgina web del M|A|C.
Pàgina web del Panòptic. Festival de cinema, arts visuals i pensament de Mataró.